lördag 31 juli 2010

Falkenberg Stadslopp Race Report

Tillbaka i Falkenberg. Förra året sprang jag detta millopp på 35:13, var ganska nöjd. I år drömde jag om sub34-tider. 5 km uppvärming. 20 minuter sitta och vänta. Sen går starten och jag försöker hitta nåt slags tempo som ska gå att hålla i tio kilometer. Inte rusa iväg. Första kilometern på 3:10, oops. Ligger då på ca 20:e plats. Går om ett par stycken, bl a Zacke Toresson, OK Nackhe, som slog mig med en halvminut i Varberg för tre veckor sedan. Andra kilometern - 3:15, fortfarande oops. Men det känns ändå rätt bra, som om jag skulle kunna överraska mig själv och hålla det runt 3:20 hela vägen. Ska tilläggas att första två är relativt lättsprungna. Tredje kilometern har en liten knöl på kanske 2-3 höjdmeter och piper till på klockan på 3:30, oops igen fast åt fel håll. Sen en liten knixig sväng upp på en bro och ytterligare en kilometer på ca 3:30. Sen finns inte så mycket att berätta, maler på solo, är trött, vill helst sluta springa men vet att jag skulle bli besviken på mig själv om jag inte fullföljde. Detta är väl en del av grejen med tävlingslöpning, att få hjärnkriser och kämpa på och fortsätta, och besegra sig själv litet. Skulle inte vara kul om det var lätt tänker jag och bestämmer mig för att sluta tänka och bara springa istället. Fram till 8 kilometer ligger jag således och maler på ensam i 3:30-tempo. Får en svamp, häller lite vatten över huvudet. Strax innan 8 km-skylten får jag syn på en rygg jag tycker jag känner igen, tar in och går förbi och identifierar denna som Mikael Eriksson, Lindome Löparklubb. Han klistrar min rygg och vi följs åt fram till backen ca 500 meter innan mål. Där börjar han psyka mig och frågar hur det känns, jag försöker svara nåt men minns inte vad. Mikael är en ökänd spurtare men idag har jag ingen lust att göra en Mattias Claesson och lägga mig utan fight. Vi följs åt uppför backen, vänstersväng, högersväng och sen upploppet som jag kommer in på i innerkurva, försöker trycka på några steg men det är avgjort efter 20 meter av det 100 meter långa upploppet, då är Mikael på nåt sätt redan 20 meter före mig. Va fan, känns nästan som fusk på nåt sätt, vet inte hur han gör. Kommer in på 34:37 enligt egen klocka, 34:40 enligt officiell tid, konstigt att jag missat tre sekunder, spelar ju ingen roll egentligen, men... Sen visar det sig att många har 2-3 sekunders skillnad på egen tid och officiell så det måste varit nåt tjall med tidtagningen. Sen undrar jag om banan är kontrollmätt, står ingenstans om kontrollmätning på loppets hemsida, nån som vet.

9:e plats och landsvägspers på 10 km med 19 sekunder (om det är kontrollmätt) måste jag ändå vara nöjd med även om jag siktade under 34 minuter, finns inget att skylla på, bättre än så här är jag inte just nu. Men jag ska bli.

För övrigt vann vi lagtävlingen och ställde oss av någon anledning i längdordning, från vänster: Joakim Röstlund, Klas Östbye, Undertecknad samt Marcus Morin. (Tack Jonas för bilderna)

5 kommentarer:

  1. Min Garmin 310 (mäter mer korrekt än 305) sa i alla fall 10.12 km. Enda referensen som jag har med den klockan är en kontrollmätt 5 km bana i Uddevalla och då gav klockan ifrån sig 4.91 km...

    SvaraRadera
  2. Jag har också Garmin 310 och fick 10.11!

    SvaraRadera
  3. Min 305a mätte 10.1 vilket stämde varje km. Det brukar ju diffa lite. Det känns rätt ändå, på ngt sätt men jag önskade få tillbaka mina 2 sekunder.

    Jag misstänker att difffen kan ha ngt med startmattan att göra.

    SvaraRadera
  4. Förresten: Wohoo. Omnämning :)

    SvaraRadera
  5. Johan Lagerqvist1 augusti 2010 kl. 13:12

    Tummen upp för insatsen!

    SvaraRadera