lördag 24 juli 2010

Snabbdistans

Igår blev det 12 km terrängjogg/blåbärsplockning med brorsan. Denna gången var det faktiskt lite bättre fart på honom. Skulle kunna bli löpare av honom också om han hade uthållighet som sträckte sig längre än tre månader. Blir det ett Göteborgsvarv?

Idag var det bara jag som kom för att köra intervallträning på förmiddagen. Så då blev det snabbdistans istället, vilket jag tycker är lättare att köra själv än intervaller. Dessutom var det ganska längesen jag körde nån längre snabbdistans. Bestämde mig av nån anledning för att köra 12 km i ca marathonfart. Sprang runt Lilla Delsjön, halvbackigt. Första km på 3:49, sen föddes en tvångstanke om att varje km skulle gå snabbare än den föregående. Detta funkade tills jag klockade en på 3:31 helt plötsligt, och visste att nästa var rätt så backig. Men höll i ganska bra ändå, klockade alla ganska tight runt 3:40 med den bästa på 3:27 (utför) och ett snitt på 3:38. Stabilt, jobbigt och bra pass. Dock en bit under vad jag drömmer om att hålla på Berlin Marathon. 3:48 ger ju 2h40min så siktet är nog inställt på 3:45 per km. Klarar jag det döps bloggen om till Sub 2:30. Vet dock att steget från 2:40 till 2:30 är betydligt längre än det från 2:50 till 2:40. Får bli en femårsplan. Men först 2:40 och det kräver mer än att bara ställa ut skorna. Två månader kvar och en bunt tävlingar att vässa formen på. Närmast Falkenberg stadslopp 10 km om en vecka, siktar under 34 minuter där. Har även bestämt mig för att springa Stockholm halvmarathon den 11:e september, 15 dagar innan Berlin. Förhoppningsvis är detta mer formgivande än utslitande.




















































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar