fredag 16 juli 2010

Världsrekord i backlöpning

Årets största begivenhet löparmässigt är ju självklart inofficiella klubbmästerskapen i backlöpning den 4:e augusti. Banan är 2 km och går från Rambergets fot till dess topp, 70 höjdmeter längre upp. Som titelförsvarare är pressen nu stor när det börjar närma sig. Detta var anledningen till att jag gav mig ut på lite för ändamålet specifik träning idag. En liknande backe finns nära mig, från Delsjövägen upp till masten på Brudaremossen, 2,6 km med ca 90 höjdmeters stigning. När man springer uppför är det extra viktig att minimera vikt och energispill i form av stötdämpning, därför var jag oskodd. Tog tiden på sträckan mest för att ha ett utgångsvärde att sen förbättra, således ingen maxforcering. Det blev 10:51, strax över 4 minuter per kilometer.

Då jag inte känner till att någon annan tagit tid på just denna sträcka utnämner jag det därför till världsrekord och mig själv till världsrekordinnehavare, uppmuntrar även försök att slå denna tid. Krävs ingen kontrollant, tiden får stöttas av den enskildes heder. Banan är alltså asfaltsvägen ändå från Delsjövägen, till vänster vid kolonilotterna, korsande "åttan" sen följande asfalten tills man kommer upp på vändplatsen vid masten. Sista 200 meterna upp till masten är riktigt branta och tuffa. Hoppas kunna pressa ner tiden till under 10 min i alla fall.

Efter nysatt världsrekord unnade jag mig själv en stunds bad och vila vid Stora Delsjön innan jag tog på mig mina medhavda Five Fingers KSO och joggade hem genom skogen. 7 km barfota och 4 km med FF. Får nog bli riktiga skor imorgon efter tre dagar i sträck med FF eller barfota.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar