söndag 25 juli 2010

Söndag, veckosummering och nio veckor kvar

63 dagar, 9 veckor, är tiden kvar till Berlin. Vad kan man åstadkomma på 9 veckor? Förhoppningsvis en del. Idag blev det första marathonfartpasset. På asfalt. Men med mer backar än Berlin som är så platt det kan bli. Planen var att springa 25 km men pga skoskav stannade jag vid 18 och joggade hem 3 km barfota. Inga strumpor var orsaken till skavet. Mycket skönt väder med 14 grader och lätt regn, slipper den där matta känslan jag får vid 25-30 grader och solsken. Snittfarten på de 18 kilometrarna blev 3:47 med alla kilometrar mellan 3:40 och 3:55, jämn ansträngning där variationerna i kilometertider beror på uppför/nerför. Fokuserat och bra pass som inte var jättejobbigt, hade kunnat fortsätta till 25 om jag inte fått skav, men inte 42. Men om 9 veckor går det förhoppningsvis efter lite toppning, med plattare bana och nummerlapp på bröstet. Känner dock att jag inte höjer mig lika mycket på tävling som många andra verkar göra. Kanske är jag för spänd i tävlingssituationen.

En tanke jag har nu är att köra långpass i marathonfart, med successivt ökande längd, upp till ca 30 km. Om man på träning kan springa 30 kilometer i en viss fart borde man kunna hålla samma fart i 42 kilometer på tävling, är min tanke. De flesta skulle nog inte köra så långt i tävlingsfart men jag gillar självförtroendet det ger med så tävlingsspecifika förhållanden som möjligt.

Mängdmässigt blev veckan inte så mycket att skryta om, 81 km, men 43 av dessa har jag loggat i sub-4-minuterskolumnen i dagboken, vilket är min schablonmässiga gräns för kvalitet. Dessa 43 kommer från ett riktigt bra långintervallpass i tisdags och två bra snabbdistanser, över 12 respektive 18 kilometer nu i helgen. Så jag är nöjd med veckan trots lite bristande mängd. Men samtidigt tycker jag att slitenheten jag kände i slutet av förra veckan/början på denna till stor del har försvunnit och jag hade ganska pigga ben idag. Kan också bero på att vi nu har betydligt bättre väder för löpträning än för några dagar sedan. Älskar att springa i 14 grader och duggregn.

3 kommentarer:

  1. Mattias, Vilka Vibram dojer kör du i? De med snörning eller de utan?
    Har beställt ett par som heter speed som är med snörning. Tänkte testa lite mer natural running framöver.
    Vi ses på Falkenbergsstadslopp på lördag jag hoppas på lite svalare temperatur och pigga ben så få vi se vad tiden kan bli. Det är ett snabbt lopp i alla fall.

    SvaraRadera
  2. Jag har tidigare haft KSO men nu har jag Speed. Dom har lite tjockare sula än KSO. Ta det lugnt i början, kan ge rätt så stumna vader. Ses i Falkenberg.

    SvaraRadera
  3. Tjena Mattias! Kul att du skall till Berlin, jag skall också försöka putsa mitt PB där. Åker med nattåg på fredag och hem tisdag kväll. Jag kanske kan bjuda på en öl efter loppet som tack för hjälpen efter 24H 2008 :-)
    /Anders Sandegård

    SvaraRadera