onsdag 14 juli 2010

Backintervaller med fothandskar

Vibram Five Fingers har blivit en riktig grej nu i löparvärlden. Man ser allt fler springa i dessa handskar för fötterna. Jag gillar det även om jag fortfarande kör ungefär hälften av all träning i vanliga skor, mestadels då tunna "tävlingsskor" i och för sig. Tror väl ändå att detta är en trend som till viss del kommer gå över men som kanske ändå kommer lämna kvar ett tänk att det faktiskt inte är skorna som gör löparen och att det nog är svårt att, som i andra sporter, typ cykling, bättra på resultaten med teknisk utveckling. Flertalet studier har visat att det är energieffektivare att springa barfota samt att det möjligen även är skadeförebyggande. Tror inte heller att skoindustrin behöver vara rädd att gå under, däremot tänka om lite och sluta älta ord som stötdämpning och stabilitet. Folk gillar att köpa grejer, så även jag.

Hur som, idag vart det i alla fall samma backpass på programmet som förra måndagen, tillsammans med Soffipropp och Anders And. 5x30'' + 5x1' backe på baksidan av Brudaremossen, jogg/gångvila på nervägen. Jag körde i ovan nämnda skor/handskar. Vet inte om det var skodonen eller dagsformen men jag stumnade inte alls lika mycket i benen idag. Riktigt trevligt pass i kvällsvärmen. Avslutade med 500 meter fjärilssim i Delsjön. Nä, nu ljög jag. 5 meter fjärilssim, typ. Även lite barfotalöpning på konstgräsplanen vid Skatås.

I morse var det morgonjogg, som faktiskt var riktigt trevlig och inte alls morgon-stel-trött.

24 km för dagen blev det. Inte en ovärd meter. Bra dag helt enkelt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar