söndag 1 augusti 2010

8 veckor kvar

Summerar ytterligare en vecka. Med gårdagens tävling och dagens långpass blev det en helt godkänd vecka även om den snubblade lite kort om 100 km. 94 km blev det, men 53 av dessa löptes i en fart snabbare än 4 minuter per kilometer. Dagens långpass var ett riktigt bra formbesked, 25 kilometer asfalt, ganska platt, på 1:33:40, vilket blir 3:44 per kilometer. Alltså något snabbare än 2h40min-fart på maran. Har tröttnat helt på att köra lugna långpass, nu är det tävlingsfart som gäller. Kändes överraskande bra också och blev inte riktigt jobbigt förrän sista två km, speciellt den näst sista som gick uppför nästan hela tiden och också blev passets långsammaste på 4:00. En mycket uppskattad cola köpte jag mig innan jag joggade hem barfota. Kommer fortsättningsvis bli lite mer fokus på hårda distanspass än intervallpass, känner att det nog ger mig mer, har alltid haft svårt för intervaller när man hela tiden måste komma igång igen. Dessutom tror jag, vad än norsk forskning säger, att man ska träna så tävlingslikt som möjligt. Så varför köra pass där man en stor del av passet står stilla? Men jag kan ha fel.

För övrigt fint sprunget av ex-Solvikingen Erik Petersson i Barcelona idag.

1 kommentar:

  1. Du är ju helt klart en grym löpare! Grattis till den nya fina tiden på lördagen! :)

    SvaraRadera