torsdag 5 augusti 2010

Bra träning

Riktigt bra träning idag. Torsdagarna innebär oftast distanslöpning en dryg timme med klubben. För vår lilla snabba grupp brukar det innebära att man kör med 4:30 gruppen och ibland 4:00 gruppen eller ibland kör en relativ kort snabbdistans 4-8 km i runt 3:30 fart. Nu var förslaget från snabb-Olle att köra lite längre och lite lugnare, typ 3:45-3:55, men skippa att dra runt på nån lång uppvärmning i 4:30 fart. Sagt och gjort, rutten blev bestämd till Jonsered-Kåhög, första halvan längs Tahultsrundan (för dom insatta i Göteborgsk långlöparkultur), distansen blev bestämd till 20 km. Självklart blev farten direkt strax under 3:40, så jag lade mig en bit bakom för att få en lugn start. Kom ikapp efter 5 km och det hela kändes fokuserat men relativt behagligt. Första milen på prick 37 minuter andra på strax under 37. 3:40-fart blev det i snitt enligt min klocka vilket inte är långt från rekordfart på halvmara för mig (3:37/km Kungsbacka i våras). Gott formbesked att kunna göra det på en torsdageftermiddag utan att springa hål i huvudet på sig. Visar kanske också på nyttan av att börja hyfsat lugnt och få till en negativ split. 25 km med upp/ned-jogg vilket i princip kan kvala in som långpass. Långpass och kvalitetspass på en gång alltså. Överjaget är nästan nöjt idag.

Här är förresten en film från gårdagens Back-KM, filmad av Sten Thunberg. Jag är den utan skor som skymtar förbi ett par gånger.

2 kommentarer:

  1. Det var riktigt skoj i kväll! Tills krafterna, ungefär som väntat, började sina efter kanske 15 km. Jag och Olle stannade, med lättnad, på bron över motorvägen, och fortsatte sedan joggandes hemåt.

    Jag är ändå mer än nöjd med passet, hade tänkt köra lugnare idag. Tack för att ni drog med mig! Det gör vi om.

    SvaraRadera
  2. Haha! Han hinner ju inte ens ifatt dig med cykel :)! Grymt bra gjort!

    SvaraRadera