söndag 8 augusti 2010

Stonehill games: 5000 meter barfota.

Började dagen med 14 km terrängjogg i tempo strax över 5min/km. Lite annorlunda upplägg inför eftermiddagens tävling på Stenkullen IP i Lerum. Vågade göra så eftersom det inte direkt var någon fokustävling men också för att jag flera gånger upplevt kroppen som riktigt bra vid kvalitetspass på kvällen när jag kört morgonjogg samma dag. Sen är det ju något att skylla på också, om det inte går bra. Behöver också lite mängdträning i pågående marathonsatsning. På Stenkullen IP var det vindstilla och lätt regn. Roligt att vara del av en friidrottstävling, känner mig ju inte annars som friidrottare utan som löpare. Spjut och stav och hopp och ungdomar (mestadels) i alla åldrar. 5000 meter hade inte lockat särskilt många dock. 10-talet löpare ställde upp på startlinjen för denna gren. Jag var den ende som körde barfota. Fick ta det lite lugnt i början av denna orsak då de flesta andra körde i spikskor. Detta stämde hur som helst bra med min plan, så jämn fart som möjligt, skita fullständigt i alla andra. Jag har aldrig upplevt heller att det är lättare att ligga i rygg på nån. När första rusningen lagt sig låg jag 3:a med 6-7 sekunder upp till Jari Repo, Trollhättans IF i ledningen tätt följd av David Petersson, Wärnamo SK. Första kilometern gick på 3:14 och det kändes som dagens 5000-meters fart, sen gäller det bara att hålla hjärnspökena stången och ploga på i jämn och fin fart. Strax före 3000-meterspasseringen, som gick på 9:47, passerade jag David Petersson och var fortsatt 7 sekunder efter ledande Repo. Med fyra varv kvar märkte jag att jag tog in på honom. Nu gäller det att inte förivra sig, tänkte jag, antingen tappar han för att han är alltför trött eller så är han den typen av löpare som behöver en rygg att hänga i. Därför ska jag inte gör om misstaget jag gjorde i Falkenberg förra helgen då jag drog med Mikael Eriksson när jag gick om och fick sen lägga mig i spurten. Med 600 kvar kom jag ikapp samtidigt som regnet tilltog. Saktade in en aning och lade mig i rygg några sekunder för att sen dra om med en fartökning så att han inte skulle hänga med. Funkade enligt plan och sista varvet var defilering och med en spurt kom jag in som segrare på 16:16,75. Fem sekunder före Repo och nytt personbästa med 20 sekunder. Nöjd med ett mycket jämnt och fint genomförande. Vid prisutdelningen visade det sig att tävlingen även var distriktsmästerskap och jag blev därmed distriktsmästare. Lite lustigt med distriktsmästerskap då dom sällan samlar distriktseliten. Hade så varit fallet vet jag inte om jag hade kommit topp tio ens. Kul ändå och en glasgrunka och en DM-plakett rikare åkte jag hem.

Kanske är det äkta guld?

Veckosummering så: 102 km varav 37km i sub4-fart och 24 km barfota. Två korta tävlingar. Ett intervallpass, ett riktigt bra, snabbt och långt distanspass i torsdags. Ett lugnt långpass igår. Detta går för bra. Nästa vecka blir fokus mängd.


5 kommentarer:

  1. Det var imponerande sprunget Mattias.
    Kul att det funkade så bra utan skor på tartanen. Men det är väl så att man springer som allra fortast utan skor åtminstone om det är torrt.

    SvaraRadera
  2. Distriktsmästare låter fint, man borde få en fin hatt som man kan ha på de hemliga distriktsmästaremötena.

    Run on!

    SvaraRadera
  3. Stort grattis! Riktigt grym tid! Du är helt klart värd titeln! :)

    SvaraRadera
  4. Imponerande! :) Länkar från min blogg om det är OK? Skriver mycket om minimalistisk löpning.

    SvaraRadera