tisdag 17 augusti 2010

Sega intervaller

Så 40 kilometersrundan i värmen i söndags kanske ändå tog lite på kroppen. Kändes ok igår men när det var dags att pressa upp farten lite mer idag var det tungt, tungt. Tungt från första steget. 1500x6 med 2' vila plus 4x200 med 1' vila stod på programmet, således samma pass som för några veckor sedan, på samma grusväg. Nu gick det sämre. Då blev snittfarten 3:18-3:19 ungefär, om jag minns rätt. Nu var snittfarterna 3:22, 3:18, 3:25, 3:21, 3:25 och 3:22, vad blir det för totalsnitt? 3:22 typ. En ursäkt är att jag körde joggvila istället för ståvila (förutom innan sista då jag var för trött) för att hålla igång den sega kroppen lite så den inte ställer in sig på vila och börjar protestera varje gång man kör igång igen. 200:ingarna gick på 33", 35", 33", 32". Totalt med upp/ned-jogg blev det 18 km löpta. Även om söndagens långpass kanske inte var formgivande på kort sikt så hoppas jag i alla fall att det gav något för marathonformen till Berlin. Fick för övrigt startbeviset via mail idag.

Men nu är fokus Vasastafetten på lördag. Jag springer andra sträckan, drygt 14 km, ganska platt med blandning av stig (bitvis riktigt teknisk) och spånglöpning med många riktigt blöta partier. Grubblar på skoval. Har tre alternativ:

1. Saucony Typ A2. Lätta (ca 180 gram) utslitna racing flats utan något mönster alls i sulan.
2. Adidas Adizero XT. Tyngre (ca 290 gram) terrängskor med grovmönstrad sula.
3. Five Fingers Trek Tex. Grövre modell av Five Fingers (ca 180 gram) med lite mönstrad, något tjockare sula samt neopren i överdelen.

Så frågan är: Behöver man mönstrade skor i terränglopp? Jag tenderar nog till att svara nej på det. Har bland annat sprungit terrängmarathon i riktigt geggig terräng i racing flats med bra resultat. Upplever att det är väldigt sällan man tappar fästet även om det är relativt geggigt. Och är det riktigt geggigt så hjälper inte några dubbar i sulan. Så vikt får gå före dubbar. Five Fingers då? Dom är ungefär lika lätta som Saucony och har en underbar löpkänsla. Har även sprungit intervaller med dom så jag vet att man kan springa fort med dom utan problem. Enda frågan är hur dom funkar i rotig och teknisk terräng, som det är bitvis. Vågar man köra på utan rädsla för att trampa på nåt vasst? Dom är som sagt tjockare än "vanliga" FF så det är egentligen inte så stor skillnad i tjocklek mellan dom och Saucony under framfoten.

Kanske helt enkelt får ta ut FF Trek Tex på en testrunda på en rotig och stening stig och köra på så fort det går och sen testa samma sträcka med Saucony. Har inte sprungit i Trek Texen sedan i vintras.

Såna här problem kan jag gräva ner mig i i timmar.

4 kommentarer:

  1. Vart köper du dina VFF? Har letat lite överallt för att kunna testa dem. Känns ju lite knepigt att beställa på nätet och sen upptäcka att storleken är helt fel. Inte ens löplabbet verkar vara villiga att ta in dem.

    SvaraRadera
  2. I göteborg har naturkompaniet KSO. Fast jag beställde från addnature.com, en storlek mindre än vad jag vanligtvis har i skostorlek.

    SvaraRadera
  3. Ja att välja skor är inte lätt brukar ha samma problem inför lopp som du =)

    SvaraRadera
  4. Vad lämpar sig KSO bäst för? Funkar de både på asfalt och kuperad terräng?

    Det får bli en sväng förbi naturkompaniet på lördag helt enkelt.
    Tack för tipset!

    SvaraRadera