måndag 23 augusti 2010

Tungskor

Riktiga tjockdojor på fötterna idag för omväxlings skull. Har tröttnat lite på min GPS-klocka så jag lämnade den hemma för andra dagen i rad. Blev två varv på Skatåsmilen i lugnt tempo, lyckades t o m bli omsprungen utan att öka och börja tävla. Som jag nämnt tidigare har jag en period där jag gillar riktigt tråkig nöt-träning, bara mala på i samma gubbtempo i 90 minuter. Sliten i benen nu, intervaller imorgon. Inte peppad på intervaller. För övrigt har jag gjort min största utveckling som löpare helt utan intervallträning. Från 2005 till 2008 gick jag från 1:37 på varvet till 1:18. 2008, efter varvet började jag träna i klubb och springa intervaller. På de två åren sen dess har jag kapat endast 2 minuter, till 1:16, på en lättare halvmarathon. Visst kommer alla till en platå men jag kan ju inte säga att intervallträning har gjort några underverk för min löpning. Men det är ett trevligt sätt att umgås, springa lite, svära lite, springa lite till. Alla är väl olika men det känns ibland som att folk glömmer tråkträningen, som jag anser är grunden, för mig är "kvalitetspassen" bara glassyren på tårtan. För övrigt är svenska löpare riktigt kassa, vinna SM på 29:58, dåligt, även om det var ett taktiklopp. Nej, gör som Isabellah Andersson, ut och harva 20 mil i 4:30-fart och lägg sen på 2-3 mils fartträning. Godnatt!

1 kommentar:

  1. Haha! Jo, jag håller med. Det är svårt för min del att hitta en go känsla med intervaller som oftast ger sig till känna på distanspassen. Inget fel med nötning, förmodligen enklaste sättet att någon gång få uppleva runners high :).

    SvaraRadera