lördag 28 augusti 2010

Annorlunda formtoppning

Tävling imorgon, Skatås Genrep 25 km, tänkt som förberedelse inför Lidingöloppet med liknande kuperingen som ökar allt eftersom. Några riktigt tuffa backar i slutet. I år blir det dock inget Lidingölopp utan Marathon i Berlin.

Det blir till att kompromissa när man har planerat in flera tävlingar i en tung träningsperiod. Jag vill inte offra mängden till förmån för vila inför dessa tävlingar, men samtidigt har det ibland visat sig att jag kan göra ganska bra tävlingsresultat även utan klassisk formtoppning med tapering och vila. Så det slutade med att jag ändå bestämde mig för att köra dagens intervallpass men med submaximal ansträngning för att inte ha påkar till ben imorgon.

Fortfarande tävlingssäsong gjorde att det var en ganska decimerad skara som slöt upp för lördagsförmiddagträning. Vi enades om att köra ett beprövat pass, 2x2 km + 4x1km runt 8:an med 90 respektive 60 sekunders vila. Riktigt behagligt när man lyckas hålla ner tempot till bara strax under tröskelfart. Snittider per km: 3:42, 3:35, 3:22, 3:22, 3:28, 3:25.

Nu är det bara att vänta och se hur benen känns i morgon. Detta är ju fördelen med icke-fokus-tävlingar, att man kan experimentera med upplägget lite. För, som sagt, så tycker jag att kroppen visar sig reagera lite oväntat rätt så ofta. Om inte annat så har jag i alla fall en ursäkt i fall det inte går hundra i morgon.

2 kommentarer:

  1. Lycka till imorgon! Vad blir det för skor?

    SvaraRadera
  2. Jag känner igen mig precis! tror du och jag funkar på ungefär likadan träning!

    SvaraRadera