söndag 27 juni 2010

Veckosummering


Bilden ovan är från En midsommarnattsdröm, 5000 meter i torsdags, tack Fredrik för bilden!

89 km denna veckan, två mer än förra. Bra vecka med två intervallpass, tävling 5000 som visade att jag nästan är tillbaks där jag blev skadad. Idag avslutade jag veckan med lite snabbdistans då det inte fanns tid för långpass. Ett varv på Skatåsmilen i den fart som kroppen kände för, då blir det ofta ganska snabbt med små lugnare återhämtningspartier, så också idag. Enda regeln på såna pass är att det inte ska kännas slitsamt utan bara fartfyllt och skönt. Avslutade med dopp i Härlanda tjärn. Nu snart söndags-lasagne.

Angående mängdträning som jag varit rätt så fokuserad på tidigare kan jag kommentera att vinnaren av WS 100, tävlingen som dom senaste blogginläggen handlat om, Geoff Roes, i regel tränar ungefär hälften (ca 15 mil/vecka) av vad tvåan, Anton Krupicka, gör (ca 30 mil/vecka), om man får tro på vad dom skriver på sina respektive bloggar. Vad innebär detta? Att man kan halvera sin träning om man tränar smart (vad det nu är) eller att olika individer svarar olika lätt på träning och därför får slita olika mycket för att nå samma resultat. Kanske lite både och, vem vet.

3 kommentarer:

  1. Rätt intressant det där med olika träningsmängd tycker jag! Skulle va intressantatt se hur dom fördelar sina veckor.

    SvaraRadera
  2. En annan intressant grej är att Kilian Jornet som kom trea, inte tränar löpning över huvud taget under halva året, då ägnar han sig åt Ski mountaineering.

    SvaraRadera
  3. Det här är ju intressant på riktigt! Kan de inte hänge sig lite åt forskning och reda ut hur träningsvanorna och resultaten hänger ihop?
    Det här tyder ju på att det:
    a, inte finns några framgångsrecept
    eller
    b, att det visst finns det men att de är påfrestande individuella.
    Är det tur eller skicklighet ifall man lyckas hitta fram sin masteroftheuniverse-träning?

    SvaraRadera