lördag 26 juni 2010

Så blev det

Som förälder kan det ibland vara svårt att få tid med träning. Ett sätt som jag gör ibland är att jag tar med Leia, som nu kan cykla riktigt bra, på en tur. Gjorde så igår, då hon cyklade och jag sprang 12 km ut till farmor och farfar, gick inte speciellt fort, som snabbast på platt asfalt blir det ca 5:30-fart, och vi fick ta en fikapaus i mitten. Gjorde liknande idag, men då jag gärna ville få till lite fartträning så styrde vi till 300-metersslingan i Skatås. Sen fick hon helt sonika titta på medan jag körde intervaller i 20-25 minuter. Planerade en stege på 300-600-900-1200-900-600-300 med en minuts pausjogg, tappade dock varvräkningen på andra 900-ingen så även den blev 1200. Då kunde jag ju inte hoppa till 600 direkt utan fick, i symmetrins namn köra 300-600-900-1200-1200-900-600-300. Garmins mätning på snittfarten vet jag av erfarenhet inte stämmer bra när man kör på en kort rundbana (visade t ex i höstas att 10 000 meter var nära 10 600 meter, visar generellt för lång sträcka och alltså högre fart än vad som i verkligheten löps, detta är konstigt då jag tycker att det borde vara fel åt andra hållet när man svänger mycket, alltså att sträckan blir kortare när Garmin räknar från punkt till punkt som den har registrerat och då borde liksom gena i kurvorna). Hur som helst, min plan var att hålla ungefär samma fart på dom långa som dom korta fartavsnitten, och det lyckades nästan, låg på runt minuten per varv (som ska vara ganska exakt 300 meter), men det blev lite långsammare på dom långa, som sämst 64 s per varv på den andra 12-hundringen. Orkar inte räkna ut snittfarten manuellt men i spannet mellan 3:00 och 3:25 borde alla rymmas. Ska tilläggas att denna bana faktiskt inte är helt platt. Sprang i Asics DS Racer, årets modell som jag tycker är långt ifrån en racersko, bra passform för mina breda fötter, men en hög jäkla klack under hälen. Varför? Det blir nog till att ta fram kniv och hovtång och modifiera.

1 kommentar:

  1. Gillar upplägget Mattias!
    Effektivt och bra. Man måste se möjligheterna.
    Helrätt!

    Håller med om ditt Garminresonemang men har också sedan tidigare konstaterat många gånger att Garmin inte funkar så som man tror och som du beskriver. Antagligen har den en hastighet oh en riktning hela tiden och när man springer på bana så "taggar den till" det hela så att sträckan den mäter inte är kortaste sträckan mellan mätpunkterna utan den räknar med at man mellan mätpunkterna har varit utanför dessa punkter.

    God natt

    SvaraRadera