söndag 27 juni 2010

Nörd


Som nån skrev på livebloggen för Western States 100 i natt: "Man vet att man är en löparnörd när man blir exalterad över en lista över ställningen som uppdateras vid varje checkpoint, utan ens några bilder". Satt och följde denna lista som uppdaterades ungefär en kvart efter att ledarna passerat senaste checkpoint, ca en ny lista i timmen. Ibland kunde man få en gnutta information genom livbloggen. Scenariot var i alla fall att tre löpare (Kilian Jornet, Geoff Roes, Anton Krupicka) följdes åt till drygt halvvägs. Sen släppte Roes några minuter. Krupicka och Jornet följdes åt fram till mile 80 där det kom rapporter om att Jornet satt sig ner en stund för att äta och dricka medan Krupicka öste på, tydligen skulle även Jornet sett lite matt ut. Krupicka fick således ett försprång på ca 2 minuter kl 2 i natt svensk tid. Då gav jag upp och gick och lade mig, riktigt så nördig är jag inte att jag följer detta till 5 på morgonen. Datorn på vid uppvaknande i alla fall. Då får jag se Roes som segrare, fem minuter före Krupicka och timmen före Jornet som måste tröttnat rejält sista 20 engelska milen. Oklart om Roes var kall och taktisk när han släppte Krupicka och Jornet vid 53 miles, hur som helst ska han i segerintervjun sagt att han började piggna till runt 70 miles. Vilket jag tycker är ett lustigt uttalande. Plockade således först Jornet och sen Krupicka och kom in på nytt banrekord, 15h7min, och då hade självaste Scott Jurek det tidigare från 2004, 15h36min (tror jag). Krupicka höll ihop det bra och gick även han under det gamla banrekordet, fem minuter efter Roes. Krupicka ska ha sagt efter målgång att han innan loppet nog trott att 15h12min skulle ha räckt till seger.

Överst en bild på 1:an, 2:an och 3:an från vänster till höger: Geoff Roes, Anton Krupicka, Kilian Jornet, medan de drog på ihop strax innan halvvägs, vilken bild!

2 kommentarer:

  1. Det är ju kul att Krupicka har tid med att vara frontman i band of horses också.
    http://meetthepete.files.wordpress.com/2009/08/band-of-horses.jpg

    SvaraRadera
  2. Haha, ja han hinner med mycket.

    SvaraRadera