söndag 9 maj 2010

Dag tre utan löpning

Kollade in Premiärloppet i Skatås. Blev sjukt sugen på att springa. Bra för motivationen. Svante Lundgren från Högsbo AIK vann. Bra jobbat Svante!

Hade inte tid/kände inte för nån långträning så det blev 10x2' backe på cykeln, jobbigt för låren. Osäker på hur hårt jag ska satsa på den typen av alternativträning, vill ju gärna behålla en hyfsad vO2 (syreomsättning) och då måste man väl pressa upp mot maxpuls ibland, men vet inte om jag vill bygga för mycket lårmuskler.

Lite mer om min skada: Har alltså någon typ av stressreaktion/stressfraktur mitt på andra metatarsalbenet (alltså förlängningen av tån bredvid stortån in i foten, typ) i vänster fot. Hade en likadan i höger fot i slutet av förra sommaren så jag är ganska säker på vad det är och det kan inte vara så mycket annat. Förra sommaren var det nog mera en stressreaktion, eftersom jag bara behövde relativ löpvila (drog ner rejält både på volym och intensitet). Eftersom en stressfraktur inte innebär att benet är av, som i en "vanlig" fraktur, tänker jag mig att det är ett spektrum från lätt stressreaktion till helt av. Nånstans på den skalan befinner jag mig. Schablonmässigt om stressfrakturer säger man att man ska vila i 4-6 veckor och belasta till smärttröskeln. Så länge vill jag inte vila. Därför hoppas jag att mitt tillstånd är åt det lindrigare hållet. Kanske önsketänkande men jag hoppas kunna testa att jogga lätt redan om en vecka. Funkar det är Stockholm inte helt ute ur bilden, även om det då mer kommer handla om att jogga runt än att köra tävlingsfart, och då känns det i och för sig som att det kan kvitta, marathon har jag redan sprungit så sträckan är inte utmaningen.

Hmm, hoppas att det kommer nåt gott ur det här, en grym revanschlust om inte annat, och det är inte att underskatta. Imorgon är det vattenlöpning!

1 kommentar:

  1. Kul!! ... .ja, jag menar din blogg och inte en jäkla stressfraktur. Krya på dig.
    Fredrik

    SvaraRadera