tisdag 18 maj 2010

2x1000

5x1000 blev 2x1000, sen började foten tröttna. Gjorde lite ont på hemjoggen faktiskt. 9 km totalt, vilket är det längsta jag sprungit sedan skadan. Höll 3:30 på bägge tusingarna i alla fall, och nästan normalt steg, vilket var positivt. Ytterligare positivt var att 3:30-fart kändes som jogging. Valet nu står mellan att helvila fram till på lördag och hoppas på det bästa. Eller lägga ner varvetplanerna helt och fortsätta rehabjogga 5 km per dag. Jag frågar mig dock om helvila verkligen läker ett ben snabbare? Nu värker i alla fall foten, men inte på samma sätt som efter skadan, mer molande nu. Kanske växtvärk? Och jag kan faktiskt gå helt normalt - med känningar men inte direkt smärta.

En intressant iakttagelse är att jag gått ner 2-3 kg sen jag blev skadad, har hört detta även från andra, när dom slutat träna. Har jag tappat denna vikt i muskler på 2 veckor? Glykogen plus därtill bundet vatten? Nån som vet?

Nu ska jag i alla fall tröstäta choklad.

2 kommentarer:

  1. Sprang du med Solvikingarna idag? Låter ju lovande att du kunnat springa 2 tusingar iaf med såpass hög hastighet, antar att det inte kändes så mycket då? Verkar ju annars klassiskt som i en stressfx att smärtan kommer som ett crescendo tills det inte går att fortsätta ju längre man håller på. Tyvärr så är det nog så att just skelett behöver primärt avlastning för att läka, det finns ju ändå skäl till att ortopederna gipsar skelettskador...inte bara i smärtlindrande syfte, men för snabbast läkning så (som en ortoped sa till mig en gång) är det som ett samlag: det krävs närkontakt och så lite rörelse för att stimulera läkning :). Dock är det väl inget bra tecken att du får molande värk efter passet? Varför inte köra till smärtgränsen, VAS 3-4, alternativ träning så att du får chansen att springa Sthlm? Risken är ju stor att du fördröjer rehabtiden eller i värsta fall, att benet går av helt och då tar det ju 4-6 v som med alla skelettskador innan det läkt fullständigt

    SvaraRadera
  2. Låter klokt Joakim. Imorgon blir det tillbaks till vattenlöpningen. Kände att jag nog gick en bit över gränsen till vad som är "lite rörelse". Ska tänka på samlag.

    SvaraRadera