onsdag 8 september 2010

Lång morgonjogg

Idag var det ledig dag (eller inläsningsdag för tenta på fredag egentligen). Passade på med att börja denna med en lite längre morgonjogg direkt från lämning av dottern på skolan. Runt Delsjöarna i strax under 5-minuterstempo. Avslutade med 2x200m i maxfart efter ett infall. Sen blev det faktiskt lite plugg också.

Fortsatta tankar angående formtoppning då... Har fått lite input från några som måste sägas att lyckats bra på maran utifrån sina förutsättningar. Detta tillsammans med min egen erfarenhet av att lyckas ganska bra på tävlingar mitt i en tung träningsperiod kommer nog göra att den enda ändringen på träningen sista veckorna kommer vara en viss, men inte radikal, minskning på mängden men med många ganska intensiva pass, både i och under marathonfart.

Förutom Stockholm halvmarathon till helgen blir det, tävlingsmässigt, även 10 km terräng (Klubbmästerskap) torsdagen efter, 10 dagar innan maran. Möjligen kör jag även ytterligare ett långpass nu på söndag, dagen efter halvmaran, dock i lugn fart, möjligen med avslutning i marathonfart. Är nämligen lite orolig att 3 veckor är för lång tid för formtoppning och att man istället tappar form om man för tidigt drar ner på mängden.

Sista veckan kommer jag nog springa varje dag men kortare pass, kanske även en kortis på lördagen innan flyget går till Berlin kl 11. Blir nog kvalitet tisdag och torsdag den veckan.

Sen blir det väl i och för sig som vanligt att jag får anpassa träningen en del efter familj och skola, får helt enkelt springa när jag har tid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar