söndag 19 september 2010

Då va de en vecka kvar...

Var ute vid Slottskogsvallen 09:05 imorse för att känna hur det känns att springa snabbt såpass tidigt. Starten i Berlin går kl 9:00. Hann inte med nån frukost, så den detaljen missade jag för att få det så likt som möjligt. Valde även att testa Adidas Adizero Pro, som jag inte har planerat ha på maran, om det nu inte skulle kännas underbart att löpa snabbt med dom på asfalt. Har bara testat dom i terräng förut och det blir nog där dom får stanna. Asics Piranha är på mina fötter en bättre asfaltssko, både lättare och aningen mjukare.

Jag gillar denna typ av fokuserade pass. Gärna att man får ta sig någon annanstans för att genomföra dom. Lättare att genomföra kvalitetsträning om strukturen är bestämd från början och man har lagt ribban lagom högt och har lite tid att ställa in sig på det hela.

Kände mig inte jättepigg i kroppen och efter en första km på 3:49 med mer flås än önskat började jag tveka på formen. Men det flöt ändå på och sen betade jag av de flesta kilometerna strax under 3:40, vilket är snabbare än marafart, men när jag väl springer i den hastigheten är det så tråkigt att sakta ner. Vände efter en halvtimme och drygt 8 km och hoppades att jag skulle kunna hålla farten och komma ända till startpunkten innan den stipulerade timmen hade gått. Det blev lite småslitigt mot slutet men jag kom ändå till och förbi startpunkten med tjugotalet meter.

Snittfart blev 3:39/km, kom 16,41 km på exakt en timme. Det blev både lite slitigare än vad jag hade tänkt men också lite fortare. Finns ju ingen chans att jag kan hålla denna farten i 42 km. Men jag har 8 sekunders marginal per km för att gå under 2h40min. Viktigt nu är att jag inte nästa söndag råkar hamna på ~3:40-fart istället för ~3:45-3:48, det är inte många sekunders skillnad men jag tror att det är en viktig skillnad som kanske kan vara skillnaden mellan att jag lyckas med mitt mål eller att jag väggar efter 30 km och får slita för att jogga in i mål på typ 2h50min.

Testade idag även en mer flytande gel, eller "liquid" tror jag den kallas, betydligt lättare att få i sig så en sån blir det nog att jag har med mig i handen och drar i mig efter ~30 km. Innehåller knappt 200 kcal vilket man gör av med på 2,5-3 km löpning men det kan vara det som gör skillnaden på om man går tom på energi eller håller hela vägen, tänker jag. Sen om det är sant som man säger att fett brinner i kolhydraternas låga så ska väl tillskottet av lite socker betyda mer än bara de kalorier som just sockret tillför.

Veckan då... Det har blivit lite mer mängd än jag först hade planerat. 103 km totalt, varav 38 snabba som var fördelade på 3 kvalitetspass; ett intervallpass, en "tävling" över 10 km terräng och dagens snabbdistans. Tycker ändå inte att jag kört på för hårt så här nära inpå. Har hela tiden haft i minnet och i fokus att inte slita för mycket, det som inte var kvalitet gick ofta riktigt lugnt, 5:00-5:30-fart. Så det känns som jag ligger bra till. Sista veckan kvar nu. Min inställning är att antingen så går det bra eller så går det dåligt.

2 kommentarer:

  1. För att ha så olika måltider har vi väldigt lik största utmaning - hålla igen 5-8s/km.

    SvaraRadera
  2. Ja, hålla igen blir utmaningen första 30 km. Sen blir utmaningen att hålla i.

    SvaraRadera